رسم و رسوم حنابندانReviewed by saman ghorbani on Mar 21Rating: تزیین لباسهای داماد در شب حنابندان 3.5رسم و رسوم حنابندونمراسم یـا جشن حنابندان ( حینابنون، تزیین لباسهای داماد در شب حنابندان انیبندان، حنابندان یـا حنابندون ) بـه قول امروزی ها گودبای پارتی مجردی هست . تزیین لباسهای داماد در شب حنابندان جشن حنابندان یک شب قبل از مراسم عروسی برگزار مـی شود و عروس خانم با خانواده اش خداحافظی مـی کند . تزیین لباسهای داماد در شب حنابندان مراسم با نمکی کـه هم فال هست و هم تماشا . درون گذشته نـه چندان دور خانواده آقا داماد درون منزل حنا را تهیـه و با تزئین بـه همراه با ساز و دهل با خواندن ابیـات زیر بـه سمت خانـه عروس حرکت مـی د و تا این کـه مـی رسه به... درون واکنـه درون واکنـه داماد مـیاره ور شما... کـه به احترام نام داماد و نـه بـه جهت هدایـا درون را باز مـی کنند و اقوام داماد با حالت هجوم و تصرف خانـه عروس کـه حالت سمبلیک و شادی آفرین دارد وارد خانـه عروس مـی شوند.

مراسم یـا جشن حنابندان ( حینابنون، انیبندان، حنابندان یـا حنابندون ) بـه قول امروزی ها گودبای پارتی مجردی هست . جشن حنابندان یک شب قبل از مراسم عروسی برگزار مـی شود و  عروس خانم با خانواده اش خداحافظی مـی کند . مراسم با نمکی کـه هم فال هست و هم تماشا . درون گذشته نـه چندان دور خانواده آقا داماد درون منزل حنا را تهیـه و با تزئین بـه همراه با ساز و دهل با خواندن ابیـات زیر بـه سمت خانـه عروس حرکت مـی د و تا این کـه مـی رسه به… درون واکنـه درون واکنـه داماد مـیاره ور شما… کـه به احترام نام داماد و نـه بـه جهت هدایـا درون را باز مـی کنند و اقوام داماد با حالت هجوم و تصرف خانـه عروس کـه حالت سمبلیک و شادی آفرین دارد وارد خانـه عروس مـی شوند.

اقوام داماد : درون واکنـه درون واکنـه حنا مـیاره ور شما
اقوام عروس : حنای شما مال شما ما زن نداریم ور شما
اقوام داماد : درون واکنـه درون واکنـه ساعت مـی آره ور شما
اقوام عروس : ساعت شما مال شما ما زن نداریم ور شما
اقوام داماد : درون واکنـه درون واکنـه دستمال مـیاره ور شما
اقوام عروس : دستمال شما مال شما ما زن نداریم ور شما

بعد از اجازه بزرگتر ها عروس دستان عروس و برادر داماد دستان داماد را حنا مـی‌بستند.

هزینـه پذیرایی با پدر عروس و هزینـه لباس یـا آرایشگاه عروس بر عهده آقاداماد گل هست . البته درون برخی مناطق طبق آداب و رسوم  مراسم حنابندان ، هزینـه ای به منظور عروس و داماد ندارد !  اقوام و دوستان  بعد از بستن حنا بـه دست و پای عروس و داماد هدایـای خود را تقدیم مـی کنند.

رسم و رسوم حنابندن درون ایران :

حنابندان درون تبریز ( حنا آغشامـی )
در تبریز شب قبل از مراسم عروسی، نزدیکان و به خصوص جوانان درون خانـه مادر عروس جمع مـی‌شوند.

خانواده داماد : طبق‌هایی کـه از مـیوه و شیرینی و حنای تزئین شده بـه همراه دیگر خریدهای عروسی را به منظور عروس هدیـه مـی‎برند.
خانواده عروس :  طبق‌هایی را از خریدها و مـیوه و شیرینی و حنا به منظور خانواده داماد مـی‎برند . درون نـهایت ، آخر شب بـه دست عروس و داماد حنا مـی بندند

حنابندان درون بوشـهر

طبق سنت قدیمـی دست و پای عروس را درون این مراسم کـه یک شب قبل از عروسی برگزار مـی شود، را حنا مـی بندند، اما درون حال حاضر درون بسیـاری از مناطق این استان حنا را روی یک برگ نارنج یـا یک اسکناس زده، و سپس روی دست عروس خانم و آقا داماد مـی گذارند. و در صبح روز عروسی طبق سنت حلوای برنج یـا نان محلی بین مـهمانان و یـا اهالی روستا پخش مـی شود.

حنابندان درون آبادان

مراسم حنا بندان عصر روز عروسی آغاز مـی شود و شخصی ، حنا را آماده و نزد داماد مـی آورد ، درون این هنگام فرد دیگری چمدانی کـه لباسهای داماد درون آن قرار دارد را نزد داماد آورده و به بقیـه نمایش مـی دهد . درون طول مراسم گروه موسیقی بـه نوازندگی مـی پردازد . بعد از گذاشتن حنا روی دست ها و پاهای داماد بلافاصله آن ها را شسته و داماد آماده مـی شود که تا مسافتی را که تا محلی معین با همراهی شرکت کنندگان درون مراسم طی نماید . درون محل مورد نظر دوستان داماد وی را لباس پوشانده و اعضای خانواده داماد منتظر مـی مانند که تا داماد سر رسیده و بر روی او نقل و اسکناس بریزند و پس از تبریک اعضای خانواده بـه داماد مراسم بـه پایـان مـی رسد .

منبع : http://asreabadan.ir/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%AD%D9%86%D8%A7%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86/

مراسم حنابندان در مازندران
حنابندان هم درون مازندران سابقه‌ی دیرینی دارد و همانند امروزه درون شب عروسی برگزار مـی‌شد، اما بـه شکلی ساده. عروس درون جمع دوستان جوان خود وداماد هم درون منزل خود و در بین جوانان محل جشن حنا بندان را بر پا مـی‌کرد.
بر کف دست داماد حنا مـی‌گذاشتند و پسران دم بخت با انگشت از کف دست او حنا بر مـی‌داشتند و معتقد بودند کـه با این کار بخت شان زودتر باز مـی‌شود.
همـین مراسم درون خانـه‌ی عروس هم اجرا مـی‌شد و تا پاسی از شب گذشته بـه جشن و پایکوبی مـی‌پرداختند.

مراسم حنابندان درون کردستان
شب قبل از عروسى یـا صبح روز عروسى مراسم حنابندان کـه در کردى «خانـه بـه نان» گفته مى‏شود برگزار مى‏گردد.
در حنابندان ان دم بخت قوم و خویشان و دوستان عروس شرکت مى‏کنند درون صبح روز عروسى، عروس را بـه مى‏برند و پس از آمدن بـه خانـه بـه حنا بستن بـه دست و پاى عروس مشغول مى‏شوند. عروس ابتدا امتناع مى‏کند. اما با هدایـایى کـه مادر شوهرش بـه او مى‏دهد رضایت مى‏دهد. درون حین حنا بستن عده‏اى از زنان دایره و دف مى‏زنند.
در این شب کـه در خانـه عروس حنابندان هست در خانـه داماد شوگر (شب گرد) برپا است. درون شب شوگر مدعوین داماد را از منزل خود بـه منزل عروس مى‏برند و در آنجا عروس و داماد با هم مى‏ند و مردم براى آنـها شاد باش مى‏دهند. هر بـه مـیل خود پولى بـه نوازندگان مى‏دهند و آنان با صداى بلند نام افراد و مبلغ اعطاء شده را مى‏گوید.
پس از عروس و داماد درون منزل عروس، مـهمانان بـه منزل داماد بر مى‏گردند و تا صبح بـه تفریح مى‏پردازند.

حنابندان درون ایلام ( پاوَیو )

در ایلام شب قبل از عروسى، جمعى از زنان با تجربه و بزرگ از سوى خانوادهٔ‌ داماد بـه خانـهٔ‌ عروس مى‌‌روند و پس از صرف شام، بـه هزینـه داماد، مراسم و حنابندان عروس را برپا مى‌کنند. هزینـه شام این زنان بـه عهده داماد هست و بـه آن پاوَیو مى‌گویند.

حنابندان درون کرمان

در این مراسم مقدارى حنا درون کف دست عروس مـی گذارند و ان دم بخت از آن حنا جهت باز شدن بخت برمـیدارند.

منبع : http://af.samta.ir

حنابندان درون همدان

در شب قبل از عروسی علاوه بر مراسم حنابندان یک مراسم سنتی و خاص دیگری بـه نام (ییقیناق) بـه معنای گردهمایی با حضور دوستان و اعضای نزدیک آقا داماد با شادی و پای کوبی و استقبال از جشن عروسی و خداحافظی با دنیـای مجردی درون خانـه داماد شکل مـی گیرد، و در مقابل درون خانـه عروس خانم مراسم حنا بندان بـه نیت رنگ سرخ و نشان تاهل برگزار مـی شود.

منبع : http://borjebaharestan.ir

حنابندان درون لرستان

«حنابندان» از جمله سنت‌های رایج درون عروسی‌هاست کـه مردم این دیـار نیز یک شب مانده بـه مراسم عروسی درون منزل عروس خانم این جشن را برپا مـی‌کنند و به نشانـه خوشبختی دست و پای عروس خانم را حنا مـی‌گیرند و همچنین هدایـایی نیز بـه او هدیـه مـی‌دهند. اما این آیین دیگر مانند گذشته برگزار نمـی‌شود و در بسیـاری از خانواده‌ها بـه طور کلی فراموش شده است.

منبع :http://jamejamonline.ir/online/1906574772584866683




[رسم و رسوم حنابندان | آتلیـه عروس حمـید | 09122908234 تزیین لباسهای داماد در شب حنابندان]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 26 Jun 2018 16:30:00 +0000